Nedir Bu Metaverse?
İnternet ortamında arttırılmış gerçeklik aletleri aracılığıyla oluşturulan Metaverse, Türkçe ifadeyle sanal evren, geçtiğimiz senelerde insanların ilgisini çeken en önemli konulardan birisi olmuştur.
İnsanların oyun oynamak, sosyalleşmek hatta keşfetmek için kendilerine ait avatarlarla giriş yaptığı bu sanal dünyanın cazibesi elbette pek çok büyük markanın da ilgisini çekmiştir. Öyle ki lüks giyim markalarından dijital konserlerin düzenlenmesine kadar günlük yaşantımızdaki pek çok aktivite ve ürün internetin bir sonraki evresine geçiş yapmaya başlamıştır.
Metaverse Evreninde Pazarlama Uygulamaları
Fiziksel dünyada pazarlama için geçerli olan kuralların ve yöntemlerin Metaverse için de geçerli olup olmadığı henüz bir netliğe kavuşmamıştır. Ancak bu belirsizlik markaları korkutmamış aksine her marka yaptığı çalışmalarla Metaverse evrenindeki pazarlama kurallarını kendileri yazmaya başlamıştır.
Hali hazırda bu sanal evrende yapılan pazarlama çalışmalarına bakacak olursak karşımıza şu uygulamalar çıkmaktadır:
1. Markanın “Doğal” Bir Şekilde Platformlara Eklenmesi
Markalar tarafından gerçekleştirilen ilk uygulama, hedef kitlelerinin bulunduğu oyun platformlarına kendilerini dâhil etmelidir. Buradaki en önemli nokta, oyunun doğal akışında yer alıyor gibi gözükmek – yani reklam hissiyatı uyandırmamaktır.
Coca-Cola, Samsung ve Volkswagen gibi pek çok global şirket video oyunlarında bulunan billboardlara reklamlar vererek hedef kitlelerine ulaşmaya çalışmaktadır. Markaya uygun platform seçildikten sonra oyun içi reklamın formatı belirlenerek bu pazarlama çalışması gerçekleştirilmektedir.
2. Gerçek Hayatla Paralel Bir Çalışma Yürütülmesi
Marka olarak pazarlama faaliyetlerinde Metaverse evrenine geçiş yapmak her şeyin farklı yapılması gerektiği anlamına gelmemektedir. Gerçek hayatta markanın sunduğu ürünü ya da hizmeti olduğu şekilde sanal dünyaya aktarması iyi bir başlangıç noktası oluşturmaktadır.
Yemek teslimatı hizmeti sunan Deliveroo şirketi Animal Crossing isimli video oyunu içerisinde yaptığı çalışmada, sanal sürücüler oluşturarak yine yemek teslimatı hizmetini sunmuştur. Böylelikle gerçek hayatta var olduğu şekliyle kendisini sanal evrene aktarmıştır.
3. Avatarlar İçin Sanal Ürün Satışı
Metaverse evrenindeki avatarların gerçek hayattaki insanların yerlerini tuttuğundan daha önce de bahsetmiştik. İşte bu noktada, özellikle giyim markaları, avatarlara yönelik bir satış kanalı oluşturmaktadır.
Örnek olarak lüks giyim markası Balenciaga ile Fortnite video oyununun yaptığı iş birliği gösterilebilir. Bu işbirliğinde sanal giysiler ve aksesuarlar oyuncuların avatarları için satışa sunulmuştur.
4. Markaya Ait Sanal Mekânların Kurulması
Her ne kadar dijitalleşiyor olunsa da markalar sanal evrende 3D mağazalar açmak konusunda tereddüt etmemelidir. Böylece hem gerçek hayatta hem de sanal dünyada müşteriler ile bağ kurmak, onlara marka deneyimi yaşatmak mümkün olacaktır.
5. Unutulmaz Deneyimler Yaratılması
Bir önceki uygulama ile bağlantılı olarak aynı fiziksel dünyada olduğu gibi Metaverse’de de müşteri bağlılığını oluşturmak için unutulmaz bir marka deneyimi yaşatmak önemlidir. Fiziksel yaşamda mümkün olmayan pek çok şeyin gerçekleşebildiği sanal evrende, sürükleyici bir deneyim tasarlamak markaları bir adım öne geçirecektir.
Tasarlanabilecek sanal evren deneyimlerine örnek olarak 2020 yılında TikTok platformu üzerinde The Weeknd’in dijital avatar formatında gerçekleştirdiği canlı konser gösterilebilir.
6. Dijital Koleksiyon Ürünleri Sunulması
İnsan her yerde insandır; ister fiziksel ister sanal dünya olsun insanlar bir şeyler toplamaya devam edecektir. Bu noktada NFT şeklinde dijital varlıklar sunabilen markalar, rakiplerinden ayrışarak müşterilerine birer koleksiyoner olma imkânı sunmuş olacaktır.
Budweiser bira markasının müşterilerine sunmuş olduğu 20 bin dolardan daha yüksek bir meblağa satılan bira NFT’si, müşterileri birer koleksiyoner haline getirme konusuna iyi bir örnek oluşturmaktadır.
TUĞÇE TURNA
Comments 1