Geçmişe doğru şöyle bir seyahat edip 1945 yılında ilk dijital bilgisayar olarak tasarlanan ENIAC’ı göz önüne aldığımızda teknolojinin bugün geldiği nokta, geçen zamanı tahayyül ötesi bir yolculuk olarak kalıyor. Teknolojide gelinen nokta çeyrek asır ve hatta dahi çok yakın bir zaman sonrası için de yeni yolculukların başlangıç noktası olarak kabul görecektir. Bu hızlı gelişim dünyamızı gün geçtikçe mobil bir hale getirmektedir.
Bilgisayarların daha kolay kullanımının sağlanması için geliştirilen programlama dillerinin piyasaya girişi ve akabinde internetin hayatımıza girişi ile birlikte tüm dünya ülkeleri için artık hayat bambaşka yöne evirilmiş oldu.
Geçmişte yazılım denilince aklımıza yalnızca bilgisayar yazılımlarını getirebiliyorduk. Oysa bugün kullandığımız dijital saatler, akıllı telefonlarımız, sağlık, perakende, gıda, medya vb birçok sektörde kullanılan cihazlar yazılım komutları ile programlanmıştır.
Üretici ve tüketicilerin yazılım ihtiyaçlarının mobil uygulamalar üzerinden karşılanma ihtiyacı akıllı telefonların hayatımıza girişi ile birlikte hız kazanmıştır. Bu uygulamalar aracılığı ile istediğimiz yerde istediğimiz zaman tüketim ihtiyaçlarımızı giderebiliyoruz.
Mobil uygulamalarla birlikte kullanıcılarına hızlı ve özgür çözümler sunmaya odaklı başlıca sektörler:
-Sağlık
-E-ticaret
-Bankacılık & Finans
-Eğitim
-Haberleşme & Telekomünikasyon
-Medya
Mobil Uygulamaların Pazardaki Yeri ve Önemi
Sensor Tower tarafından açıklanan rapora göre 2017 yılında 58,7 milyar dolarlık, 2018 yılında ise 72 milyar dolarlık bir hacmi olan uygulama pazarı, 2020 yılında 170 milyar dolar pazar büyüklüğüne ulaşmıştır. Mobil oyunlar 162 milyar dolarlık bir hacmi elinde tutarak oyun sektöründe uygulamaların önemini gözler önüne sermiştir.
Pandemi sonrası kısıtlamalarla birlikte tüketicilerin özellikle sağlık, uzaktan eğitim ve iletişime yönelik ihtiyaçları artmış ve alışkanlıkları değişmiştir. Tüketiciler istediği yerde istediği zaman çevikliği ile birlikte spor, güzellik, bakım, alış veriş vb. birçok ihtiyaçlarını aplikasyonları kullanarak temin etmek istemektedirler. Sensor Tower araştırma şirketi 2024 yılı itibariyle mobil oyun yazılım geliştirme pazarının daralacağını, değişen alışkanlıklara ve ihtiyaçlara yönelik mobil yazılım geliştirmelere yöneleceğini ön görüyor.
Türkiye Pazarında Mobil Uygulamaların ve Oyunların Yeri
San Francisco merkezli mobil analitik şirketi App Annie’nin “Mobilin Durumu” (State of Mobile) başlıklı raporunda 2020 yılına ait 30 ülkeden 11 sektöre ait detaylı bir analiz veriyor.
Rapor Türkiye’de tüketicilerin geçen yıl uygulamalara 550 milyon dolar harcadığını gösteriyor. Ülkemizde toplam 3,4 milyar kez indirilen mobil uygulamalarda kullanıcılar 2020’de toplam 44,2 milyar saat geçirdi.
İletişim amaçlı mobil uygulamalar içinde 2020’deki indirme sayıları Türkiye’de en büyük yıllık artışı kaydeden ilk 5 ise şöyle: EBA, Telegram, TikTok, Twitter ve Pinterest.
Türkiye’de aylık aktif kullanıcı sayısı en yüksek uygulamalar
1. WhatsApp Messenger
2. Instagram
3. Facebook
4. Facebook Messenger
5. Twitter
6. Trendyol
7. E-Devlet
8. Sahibinden.com
9. HES-Life at Home
10. Hepsiburada
Türkiye’de en çok indirilen mobil oyunlar
1. PUBG MOBİLE
2. Brawl Stars
3. Subway Surfers
4. Brain Test: Tricky Puzzles
5. Gardenscapes-New Acres
Oyun ve Espor Ajansı Gaming in Turkey’in yayımladığı “Türkiye Oyun Sektörü 2020 Raporu”na göre Türkiye oyun pazarında bir önceki yıl 32 milyon olan oyuncu sayısı 36 milyona, 830 milyon dolar olan toplam hasılat ise 880 milyon dolara (7 milyar TL) yükseldi.
Türkiye’de, telefonda günde en az bir kere oyun oynayanların sayısı %65’ e yükseldi.
Tüm bu araştırmalar ve analizler doğrultusunda İnsan Kaynakları profesyonelleri olarak payımıza düşeni almalı ve hazırlıklarımızı yapmalıyız. Görünen o ki 2021 ve sonrası için yazılım geliştirme istihdam oranında mobil uygulama ve oyun geliştirme oyuncaları’ nın payı büyük olacak!
Semra Şeker